Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lycka till!

Skrivet av Anna T2
Det blir nog kul!

Jag har varit på massor av intervjuer och tester, som både gått bra och dåligt. Jag var på intervju för ett drömjobb på SVT en gång, kanske åtta-tio år sen, jag var såklart nervös och hade förberett mig mycket med allt sånt där man har läst.

När jag kom till TV-huset satt Den Viktiga Chefen på sitt kontor och var helt soft, klädd i regnjacka! Intervjun genomfördes sittande på kuddar i Bolibompastudion! Och så fick jag dricka citronsoda ur flaska med sugrör! Helt spontant och hur avslappnat som helst.

Med det ville jag bara säga att man ofta fokuserar fel, man tror att det har betydelse om man har knappar eller blixtlås på tröjan och HUR man säger olika saker.

Jag har själv hållit i, eller varit med vid, intervjuer några gånger. det viktiga är att det sker ett möte mellan de närvarande människorna, inte att allt sker enligt en mall. Mina råd skulle vara att du är avslappnad, så att du kan vara lyhörd för det samtal som ska ske. Får du inte jobbet så är det inte föratt du var fel klädd, utan för att det fanns någon annan som passade bättre.

(Jag fick visserligen inte jobbet på SVT men det hela var verkligen en varm upplevelse!)


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv