Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

I en övergångsperiod...

Skrivet av Eliza
...kan det nog vara en bra lösning, om man kan kommunicera bra och inte grälar en massa. Jag och mitt ex hade en variant av det där livet i 8 månader, innan jag hittade något eget. Vi bodde i samma hus, men jag på nedervåningen och han på övervåningen. Vi delade upp veckorna helt; tog varsinn vecka med ansvar för barn och hushåll (men städade varsinn våning). För barnen blev det säkert en smidig övergång eftersom de successivt vande sig vid att mamma och pappa levde skilda liv.

Samtidigt ska jag inte neka till att det bitvis var rätt jobbigt. Jag var så färdig med relationen till exet och det kändes enormt frustrerande att gå kvar i det gamla och fortfarande irritera mig på allt han inte gjorde hemma (fastän det var "hans" veckor). Det fungerar nog bättre om man har någorlunda samma inställning till hushållsskötsel, kanske du och din man har det...Om ni ska dela på både ett hus och en mindre bostad så får ni dessutom två ställen att sköta tillsammans. I värsta fall blir det ytterligare ett irritationsmoment.

Det kan nog också bli problematiskt om någon träffar en ny partner, ni blir delaktiga i varandras privatliv på ett sätt som ni inte skulle bli om ni hade separata bostäder. Om JAG skulle träffa en man som hade ett sånt liv skulle jag t.ex. tycka det kändes mycket olustigt att träffa honom i en bostad som hans ex bodde i varannan vecka...

Men det är jättehypotetiska tankar

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv