Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Först...

Skrivet av Hanna m S&A
så vill jag bara säga att din oro är helt förstålig.
Sedan så är frågan, hur länge har han dalat från sin viktkurva??? När man har sjuka barn så resoneras det ofta att så länge de växer på höjden, om det så bara är lite grann så är det okej. Vi vet av erfarenhet hos vår treåring...
Nu kan jag hålla med om att din kille är liten, men ändå större än min tvååring. Som inte är där viktmässigt än och knappt på längden heller.
Men vi tycker det är okej eftersom han är fruktansvärt rörlig och har en stor aptit. Så jag hoppas att du kan känna dig lugnare med tanken att det finns fler minibarn iaf även om inte det gör att han äter bättre.

När man kommer till matvägringen så finns det så mycket tips att ge...
Vår treåring, som är den med matstörning i familjen, har vi nog prövat allt på.
Man får pröva att servera ensidig kost till matvägrar barnen, huvudsaken är att de äter...
Har er kille något han hellre vill äta???
Om du berättar lite mer om hur matsituationen ser ut så kanske det blir lättare att tipsa.
Tex. Äter han själv, delar ni maten, gillar han vissa konsistenser osv...
Kan ni "spetsa" med grädde i maten och olja?

Risken finns att man kommer in i en ond cirkel där allt blir jobbigt runt maten, detta har barnen full koll på!!! Den cirkeln är väldigt viktigast att bryta.

Eftersom han bajsar normalt så är väl chansen liten att man skulle kunna förklara hans beteende med en allergi. Annars så brukar man ju vilja utesluta det i första hand. Fråga bvc om ni inte kan få en kallelse till barnmottagning för att diskutera hans matvanor. Där kan de ju göra ett pricktest och ta blodprover för att se om de ändå hittar något som gör att han inte vill äta.

Jag delar jätte gärna med mig av alla tips vi har samlat på oss genom åren, både från läkare dietister men framförallt andra föräldrar...

Så skriv gärna och berätta lite mer så kanske det blir enklara att tipsa.






« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv