Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Carina och Filip
Min son Filip fick sin shunt då han var 8 månader gammal. Han har en sk Codman -Medos shunt och slangen är väl tilltagen och är tänkt att inte behövas bytas ut.
I Filips fall är man inte helt säkra på att han kommer behöva ha sin shunt hela livet. Han har en sk aqueduktstenos (förträngning) mellan 3.e och 4:e ventrikeln och den kan möjligtvis gå att vidga när han blir äldre. Så kanske om den operationen blir av och om den lyckas slipper han sin shunt.

Shunten byts bara ut om det blir stopp, infektion eller om den går sönder. Ev förlängning av slangen kan bli aktuell om den inte är tillräckligt lång.

När Filip hade haft sin shunt i 1 år blev det stopp i den delen som går ner i venrtikeln så den byttes ut, man var även tvungen att byta resten också eftersom man under operationens gång upptäckte att även ventilen var trasig (mycket ovanligt).

Försök att vara ett så gott stöd du kan till föräldrarna och fråga på och finns till för dem det uppskattas säkert!

Är det något mer du undrar över eller funderar på så svarar jag gärna på det jag kan.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv