Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej ledsen mamma!

Skrivet av Marika
Först vill jag börja med att gratulera dig till din lilla kille. Jag heter Marika och har tre barn. Min dotter Cordelia föddes för 1½ år sedan 6 veckor för tidigt. Hon slutade röra sig i min mage p.g.a att hon fått en hjärnblödning. Detta är väldigt ovanligt att man får en hjärnblödning i magen men så var det tyvärr. Blödningen var väldigt stor och gjorde att hon utvecklade hydrocefalus. Huvudet växte från 33 cm till 41,4 cm på en månad och på hennes en månadsdag opererades det in en shunt i huvudet.

Operationen tog en förmiddag och gick jättebra. Självklart hade hon ont efteråt men fick morfin mot värken. Cordelia var väldigt påverkad av trycket i huvudet så redan dagen efter operationen var det som om vi fått en ny lite tjej. Innan var hon helt "borta" men nu vaknade hon upp och vi kunde äntligen lära känna henne.

Man opererar in en slang som går från huvudet ner till bukhålan. Vår dotter har en Codeman-Medos vuxenshunt med avkapad slang och den har en "knapp" mitt på huvudet där man har möjlighet att gå in och ta prover på liqvorvätskan om det skulle behövas. Vidare har den en ventil där man kan ändra flödet i shunten. Detta gör man med en apparat(mkt kraftig magnet)som man sätter utanpå huvudet, det gör inte ont och tar ca. 1 minut.

Cordelia har tre "fina" ärr efter sin shunt. Två på huvudet och ett på magen. Slangen, knappen och ventilen syns på huvudet men nu döljs nu av hennes hår. När hon var liten bebis, och inte hade så mycket hår, fick vi höra många kommentarer och undringar över vad hon hade i huvudet. Antingen försöker man förklarar eller så struntar man helt enkelt i andras kommenterar. Beror nog mycket på humör och ork.

Det finns även en del komplikationer man kan få om man har shunt. Stopp i shunten, infektion och brått på slangen. I Cordelias fall har det även varit väldigt svårt att ställa in shunten på rätt flöde. Hennes ventrikel system fungerar en hel del själv och då kan det vara knepigt att hitta hur mycket shunten ska stötta upp och hjälpa till med. Vi har fått mäta hennes huvudomfång på BVC en gång i veckan under ett års tid och hennes huvud har inte växt tillräckligt mycket. Det har tyvärr blivit så att en av hennes suturer i huvudet har växt ihop alldeles för tidigt och hennes huvud kommer därför att växa snett. Vi kommer då att få operera henne i Göteborg hos Claes Lauritzen som är expert på missbildningar på barnhuvuden. Detta är också väldigt ovanligt och inget att oroas sig för.

Enligt vår neurokirurg så kan man leva precis som vanligt. Man kan både flyga och dyka.

Hoppas jag inte skrämt upp dig nu men jag ville bara berätta om våra erfarenheter. Vet själv hur det är att stå där inför något nytt och inte förstå vad som ska hända och inte veta var man ska vända sig för att få veta.

Vill önska er lycka till och skriv här igen och berätta om hur det går för er. Vill även passa på att önska er och alla som läser det här ett riktigt Gott Nytt År. Kramar från Marika

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv