Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Samma här,

Skrivet av K
vår dotter är liten i maten, har alltid varit det, förutom ett par gånger då hon varit väldigt hungrig. Hon äter aldrig mellis vilket oroade dem på dagis från början, men eftersom hon är frisk och kry och följer sin kurva så är det inga problem. Hon är jättedålig på att äta frukost, oftast blir hon inte riktigt hungrig förrän efter någon timme. Såhär ser det ut hos oss:
7.00 ca frukost, yogurt eller risifrutti, en halv burk ca.

ca 9.15 en bit frukt.

ca 11 lunch

ca 14.15 mellis

ca 17.30 middag

ca 19 välling till sänggåendet.

Detta är de dagar hon går på dagis. Hemma blir det förskjutet någon timme och mellis utesluter hon helt, oftast även på dagis. För er del skulle jag föreslå att ni minskar ner måltiderna. Han verkar inte vara riktigt hungrig då ni ska äta. Kan ni inte prova med något sånt här:

7.00 frukost (välling om han är van vid det)

9.00 en bit frukt

11-12 ca lunch

14-14.30 ca mellis, ex en bit frukt, lite yogurt eller liknande.

17-17.30 middag

Jag vet hur det är att oroa sig för att barnet går hungrig, men friska barn svälter sig inte. Han kanske helt enkelt inte är hungrig och det kan ni lätt testa med att ändra tiderna, utesluta mellanmål och bara ha de fasta måltiderna. En sak som jag upptäckte tidigt var att det för vår dotter var viktigt att äta samma tider varje dag. Det är först ´nu då hon är i treårsåldern som vi kan ändra tiderna lite. Men nu säger hon också till om hon är hungrig.

Lycka till!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv