Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Här med

Skrivet av L
Min son (blir snart tre år) har varit liten i maten sedan ettårs-åldern. Jag märker dock att om vi är väldigt aktiva en förmiddag eller eftermiddag (han går ej på dagis, vi är hemma med lillasyskon), då blir han vrålhungrig och äter upp allt på tallriken. Jag uppfattar det som om han har en bra förbränning/matsmältning där han äter det han behöver men inte mer. Även det minsta mellanmål kan förstöra hans middagsaptit, därför försöker jag undvika det. Det är inte så lätt bara eftersom hans lillasyster kräver mellanmål och då vill han också ha...

Jag är inte längre orolig för att han inte får i sig det han ska, däremot tycker jag att det är såååå irriterande att han _alltid_ säger "neeej, vill inte ha mat" även om det ofta slutar med att han petar i sig något. Att han aldrig är sugen på _mat_ utan bara vill ha en yoghurt eller smörgås. Han har inga favoriträtter och när jag står och lagar mat sitter han och skriker att han inte vill ha. Suck. Min inställning nuförtiden är att jag talar om vad vi ska äta, lagar det, serverar det. Jag pratar med honom (ignorerar alltså inte bara), bekräftar att han vill ha yoghurt men talar om att nu lagar mamma köttbullar el.dyl. Försöker att hålla mig lugn men jag lovar att det kokar inombords.. Tråkigt att det har blivit såhär. Lillasyster är dock helt tvärtom.. hon äter ALLT! Vill smaka på allt o.s.v. Vad skönt det är!

Barn _är_ olika, jag har börjat förstå det nu.

Mitt råd är att fortsätta som ni gör, och inte kommentera att han inte äter eftersom det mest skapar en negativ stämning. Mer neutralt som "jaha, var du inte hungrig idag?" är nog bättre (iallafall för oss). Möjligen kan ni ju försöka att inte ha mellis kl tio, låt honom vara hungrig och ät lunch kl elva istället - då kanske han är tillräckligt hungrig? Jag har också märkt att min son äter bäst om han får ett lagat mål och inte två. På något sätt känns det bättre att han äter en ordentlig måltid hellre än två halvdana (typ korv till lunch och några nudelstrån till middag). Prova er fram till vad som känns bra för er.

Kämpa på! Jag längtar tills min son blir tonåring och kommer äta en halv limpa till frukost. ;)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv