Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite om maten, och ett citat

Skrivet av Emlon
Hej,
har läst allas svar ovan. Spontant tycker jag att det låter som att barnen äter lite för lite om de är två år. Samtidigt håller jag med er om att barn som är pigga och glada inte är något att oroa sig för.

Min son, som nu är 1 1/2 år, föll tidigt ur sin viktkurva på BVC. Från 3-4 månaders ålder fram till ca ett års ålder var hans vikt en källa till oro för oss. Därför har vi läst en del om mat, matvanor, mattider mm.

Här nedan är ett citat ur boken "Nam-nam, allt du behöver veta om ditt barns mat och matvanor från nyfödd till tonåring" av Margit Eliasson och Mehari Gebre-Medhin som vi tänkt mycket på. Mig har det hjälpt att få ordning på maten i alla fall.

"Det är barnet som avgör vad och hur mycket det vill äta, men det är du som vuxen som har ansvar för att ditt barn får bra mat på bestämda tider och att ni har det trevligt runt bordet.

I ett- till tvåårsåldern bör det inte gå mer än ca 2 1/2 timme mellan måltiderna och då blir mellanmålen extra viktiga. Förskolebarn kan ha cirka 3 1/2 timmar mellan måltiderna, eftersom de kan äta lite större portioner, men även för dem har mellanmålen stor betydelse. Mat på bestämda tider har många fördelar och bidrar framför allt till att kroppen ställer in sig på mat."

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv