Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äter oftast det mesta

Skrivet av Lena
Min 3-åring har stor aptit och har länge ätit "allt", bara det inte varit för starkt eller svår konsistens eller så. Men det sista året har han haft perioder när allt är "äckligt", han vill bara ha korv eller köttbullar. Men vi gör ingen speciell mat utan lagar mat som vanligt, coh när han säger att han inte gillar säger vi "men hur vet du det om du inte smakat?". Efter en stund brukar han smaka lite, ibland gillar han det, ibland vill han inte ha. Då brukar han äta resten, kanske ris eller potatis. Blir han hungrig senare så får han mellis då istället.

Jag vet att han äter allt på dagis så jag oroar mig inte för att han ska bli undernärd eller nåt, så det känns som rätt strategi att inte börja laga "barnmat", jag menar t.ex. köttbullar mest varje dag för att vara säker på att han äter. Utan vi lagar sån mat vi gillar och så hoppas vi han vänjer sig vid att mat smakar olika.

Sen tycker jag inte man kan bli irriterad på barn som kommer på besök och inte vill smaka, det får man respektera. På besök är det så mycket annat runtomkring, mitt barn kan avstå helt från mat på besök för han blir så distraherad.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv