Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inga regler alls

Skrivet av Ullen61
Vi har ett barn av vardera sorten, trots att vi kört med samma (eller snarare inga) regler kring maten för båda. De är nu 13 resp. 10 år. Den äldste är nyfiken, vill smaka det mesta och tycker om mycket olika slags mat (Fisksoppa med fänkål och kålpudding är två av favoriterna). Men han har aldrig gillat stark mat, utan föredrar milda smaker. Den yngre har aldrig gillat mild mat (jag var tvungen att krydda puréerna med en hel del örtkryddor) och är överhuvudtaget skeptisk till ny mat, men hans favoriträtter är ofta smakrika. Han har gudskelov smittats av storebror (bra när inte första barnet är matkrånglare!) till att ändå då och då våga smaka och då ibland även upptäcka att även nya maträtter kan vara goda.

Vi har aldrig haft regler kring att smaka, jag tycker överhuvudtaget att måltiderna i första hand är trevliga sammankomster som vi inte vill förstöra med regler. Vi har för det mesta inte ens tittat på vad de lägger på tallrikarna och hur mycket de äter. Maten är något som erbjuds den som vill ha. Jag tror att våra killar äter ganska många olika rätter just för att vi inte haft regler som t.ex. att man måste smaka.

Och varför skulle era gästande barn smaka på tomat eller gurka, just det har de väl antagligen smakat på förut och konstaterat att de inte tycker om? Våra killar skulla nog snarare smakat på älgköttet.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv