Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej

Skrivet av Jämställd pappa
vi har två barn 8 och 10 år. Både deras mor och jag (vi är separerade och barnen bor 50/50) lagar mat och de gånger vi serverar halvfabrikat är ytterst lätträknade. Korv äter vi hos mig kanske en gång varannan vecka och då endast wienerkorv och som enklet förstärkningsmål. Därutöver lagas alla måltider. Frukost består av havregrynsgröt med äpplemos, smörgås och juise. Middagarna består oftast av sallad, grönsaker (vanligen broccoli) fisk eller kött potatis eller rotfrukter. Barnen är med och lagar maten för det mesta och måltiden är viktig för både deras mor och mig.

Vi har aldrig lagat speciell barnmat (inte ens när de var riktigt små). Den regel som gäller är att man smakar på allt. Sonen får man ibland tjata på för han skulle helst äta grönsaker och sallad enbart. Dottern är tokig i litet onyttiga saker (onyttiga när man äter för mycket av dem) som ost mm.

Barnens kompisar brukar vilja stanna på middag och de blir mer och mer modiga när de är hos oss. En kille frågar alltid om vi har torsk för vi har lyckats torskfrälsa honom.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv