Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi gör som så

Skrivet av marikaL m fem
att vi kör hårt sen i ett par nätter tillbaka för att få lilltjorvan att sova själv. Vi körde hårt några kvällar med att få henne att somna själv - första kvällen låg sambon bredvid henne i vår säng medans hon skrek nån timmes tid drygt innan hon somnade, på 2-3 kvällar somnar hon sen så fort man lägger ner henne i spjälisen i princip :)

Nu kör vi för att få henne att sova hela natten, och att kunna somna om själv om hon vaknar till. Det är lite småbökigt iom att vi har twinsen på snart 2 i samma sovrum, så vi vill inte ha en vrålandes Cornelia timmar i sträck och sabba deras nattsömn heller... Men vi har löst det så att sambon går upp med henne på natten när hon vaknar, lägger henne i spjälisen nere och så får hon vråla tills hon stupar. Han erbjuder henne ersättning och vatten i flaska, men det vägrar hon ju.
Första natten (i förrgår) vrålade hon i 2 timmar innan hon somnade om (03-05), sen sov hon sött till 8.30 och vaknar pigg å glad som en liten lärka ;)
Andra natten (igår) vrålade hon "bara" en halvtimme, sov sen och vaknade till ett par gånger med nån timmes mellanrum men somnade om nästan på en gång, utan skrik.
Så min förhoppning är ju att hon lär sig att både sova hela natten och somna om själv om hon ändå vaknar på natten :)

Jag tror ju heller inte det är nån hit i längden att man vänjer barnet med att plocka upp det så fort det vaknar på natten. Känns som en bättre investering både för barn och föräldrar att ta några hårda kvällar/nätter för möjliggöra lugna och stärkande nätter :)

(mina tvillingpojkar på snart 2 har också somnat själva i sina spjälisar sen 4-5 mån ålder nånting och sover hela nätterna, men de krävde aldrig samma disciplin från vår sida som den här sista trollungen...)


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv