Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

inte sexuell identitet

Skrivet av rhino
som är viktigt. Däremot skulle jag vilja kunna välja en barnmorska med samma värderingar som jag själv. Jag vill inte ha en barnmorska som är fundementalistiskt religiös - om hon inte kan dölja detta väldigt bra. Jag vill heller inte gå i föräldrargrupper där alla kvinnor förutsätts ha en partner och att denna partner är barnets biologiske far. Men förutom regnbågsprojektet har jag faktiskt inte ens hört talas om att några kliniker i Sverige som ens försöker använda några andra begrepp än pappa och make... Nu gick jag hos barnmorska och födde i USA så min erfarenhet av födande i Sverige är begränsad, men generellt är det trist att alltid mötas av "jag är inte så van, har aldrig träffat er familjekonstellation tidigare". Detta sa: barnmorskan jag hann gå till innan vi flyttade, barnsköterskan på bvc när jag var på besök, socialsek som gjorde faderskapsundersökningen, socialsek som gjorde adoptionsutredningen samt nuvarande bvc-sköterska. Samtidigt: något sådant skulle de aldrig haft rätt att säga på motsvarande ställen vi gick till i USA. Där förutsattes att personalen var öppen för alla olika familjekonstellationer.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv