Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det är ju inte alla MVC som har tillgång

Skrivet av Maria
till en öppen lesbisk barnmorska precis, kan tänka mig att även om man inte går hos henne så har hon "undervisat" de övriga under tiden hon arbetat där. Jag tycker inte heller att barnmorskans läggning är intressant egentligen utan hur hon kan lyssna och förmedla sina kunskaper. Att hon är öppen och lyhörd. Tror då att Mamamia har en enorm tillgång i Lotta jämfört med andra MVC. Hon är inte bara öppen utan drivande vad jag förstår i regnbågsprojektet. Det viktiga är ju att det har funnits någon som har kunnat förmedla att det kan finnas skillnader och vilka dessa skillnader är och att det är viktigt för en del att prata även om dem och att bli korrekt bemött. De som aldrig har träffat på några lesbiska tidigare (jo de finns) måste man ju nästan informera själva om allting innan man kan få hjälp. De är dessutom nyfikna och en del till och med söker bekräftelse. Det är ju inte det riktigt man själv behöver just då även om det är förståeligt. Min BVC -sköterska var extremt korrekt och tillmötesgående men frågade de mest underliga saker så fort hon fick chansen. Förstod att hon tyckte alltihop var jättekonstigt, men då kände jag mig bättre så då spelade det inte så stor roll.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv