Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Visst är det så, men...

Skrivet av Ullen61
Visst är det så att vissa barn inte blir hjälpta av någon av de idag kända behandlingsformerna. Och jag tror att det ibland är mer föräldrarna som har bråttom med att prova en massa behandlingar, utan att barnet är motiverat. Men många blir hjälpta (fler än som inte blir hjälpta enligt statistiken) och då är det synd att många barn- och distriktsläkare inte känner till behandlingsmetoderna och inte heller vill skriva remiss till de som känner till dem. Många barn med enures-problem får bättre självförtroende när de blivit av med enuresen, det är "bevisat" i forskning.

Jag fick själv visa artiklar från läkartidningen om nya behandlingsformer för vår sons barnläkare, ändå var han mycket tveksam till dem och ville helst inte skriva remiss till utoterapeut eftersom han inte trodde att de hade någon mer effektiv behandling att erbjuda än vad han själv hade. Vi hade nog kunnat tjata oss till en remiss tidigare, men jag ville just vänta tills sonen var klart motiverad, och det var han inte förrän han var 12½. När vi väl kom till utoterapeuten skrev de ut Detrusitol och höjde Minirindosen direkt och från att förut haft 1-2 torra nätter i veckan har han nu 1-2 blöta och det gör stor skillnad.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv