Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Här kommer mina svar!

Skrivet av Jessica v 17 & Sebastian f 010625

1. VARFÖR valde ni dagmamma till ert/era barn?
SVAR: Jag har hela tiden känt att jag velat ha mitt barn hos dagmamma men så fick vi höra så mycket negativt om dagmamma när vi berättade för folk att vi tänkte välja det så vi blev lite tveksamma själva och ansökte om dagisplats men när jag skulle börja jobba hade vi fortfarande inte fått någon plats, det fanns bara en plats på ett dagis vi inte ville ha vår son på men det fanns en plats kvar hos en dagmamma och vi tvekade aldrig, vi tog den och det ångrar vi inte. I och med att vi egentligen ville ha dagmamma från början så kändes det bara bra att det blev så i alla fall.

Men anledningen till att jag alltid känt att jag hellre vill ha dagmamma än dagis är att det är lugnare hos en dagmamma och mer hemmamiljö.

2. Har ni flera dagmammor/dagis på orten där ni bor?
SVAR: Ja, jag vet inte hur många de är i hela kommunen men i det området vi har finns det 6 dagmammor.

3. Informerade kommunen er om att det fanns dagmamma?
SVAR: Det kommer jag ärligt talat inte ihåg men det har jag för mig att de gjorde. I vilket fall som helst så visste vi ju att det fanns dagmammor.

4. Hur många barn är det i den gruppen som er dagmamma har??
SVAR: När Sebastian började för 1½ år sedan hade hon inklusive Sebastian 7 barn, varav 2 skolbarn. Nu har hon inklusive Sebastian 6 barn.

5. Köpte ni julklapp till er dagmamma??
SVAR: Nej, vi köpte en liten julblomma.

6. Om ni köpte, vad köpte ni?
SVAR: -

7. Har många i er umgängeskrets dagmamma??
SVAR: Nej, kommer inte på någon just nu.

8. Är ni rädda för att säga er åsikt till dagmamman med tanke på att om ni blir ovänner att hon låter det gå ut över barnen?
SVAR: Nej, jag har visserligen inte behövt det hittills för det fungerar så bra och vi är så samspelta.

9. Känner ni att ni måste försvara ert beslut att välja dagmamma?
SVAR: JA, väldigt ofta!

10. Om er ordinarie dagmamma blir sjuk, lämnar ni till vice då eller stannar ni hemma?
SVAR: Då har vi en reservdagmamma som vi lämnar till och det är en dagmamma som Sebastian känner väl.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv