Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bra idé att flytta upp...

Skrivet av Lin med Ellen 030415 & Pyran bf 6/9
Åh, jag är egentligen jättetrött, men tänkte försöka mig på ett svar i alla fall (varken katt eller bebis i närheten... *L*)

Ja, att där bara fanns fyra rum var helt vansinnigt, det tyckte ju alla. Det som blev följden var ju att även barn som ammade (som min dotter t ex) fick ha kvar sonden längre än nödvändigt och sondas på nätterna. Och ja, sen fick vi ju åka hem tidigare än det var meningen, också ett resultat av platsbristen. Ganska vansinnigt, men det gick ju bra till slut i alla fall.
Vet du vad där mer var ont om? Jo, stolar! När Ellen låg på IVA fanns det tre höga stolar och en ammningsfåtölj till två barnplatser. När hon sen flyttade till vanliga Neo så fanns det en ammningsfåtölj till varje barnplats! Så vi fick turas om att sitta, en i fåtöljen och en fick försöka sitta och vingla på den gungiga fotpallen. Helt otroligt, brukar inte barn ha två föräldrar????

Fy vad trist att ni inte fick några grattiskort! Man kunde ju tycka att folk kunde skicka efteråt åtminstone. Vi fick några stycken och de betydde jättemycket, men det blev ju ändå inte alls som alla kompisar berättar och som man själv upplevt med släktingar och så. Det är väl egentligen en ganska oviktig sak, men man blir så lätt ledsen över även småsaker har jag märkt. Jag är jättekänslig för allt som gäller förlossningar och nyfödda.

Jag är också så irriterad och arg över att så många sjukhus vägrar att inse riskerna med överburenhet. Statistik visar ju att risken för komplikationer och t o m barnadödligheten ökar makant när man går långt över tiden. Min dotter föddes ju 18 dagar över tiden, och fick ju mekoniumaspiration. I efterhand kan jag verkligen inte fatta hur förlossningspersonalen kunde handskas med min förlossning på det viset som de gjorde. I princip allt under förlossningen pekar på att min dotter inte mådde så bra. Hon hade bajsat, hon hade stela hjärtljud, hjärtljuden gick ner alldeles för mycket i samband med värkarna och sen på slutet så började blodproven visa att hon antagligen höll på att få syrebrist. Men inte plockar de ut henne, ånej! Här ska vi till varje pris köra naturligt! Hur naturligt det sen är med värkstimulerande dropp, sängläge, skalpelektrod, rummet fullt av folk, sugklocka och till slut urakut snitt, det kan man ju fundera på... Men det viktigaste verkar vara att inte avbryta förlossningen... GRRR! Jag är så förbannad på förlossningspersonalen så det finns inte, orkar knappt tänka på det.
Och det är liksom du skriver så märkligt, för det är ju så vanligt att överburna barn inte mår bra! När ska de fatta att överburenhet är en riskfaktor?

Nu ska jag försöka komma i säng...
Kram,

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv