Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Susanne med Douglas 030122 + bf 17/1
Hej!
Åh, vilken jobbig tid du har bakom dig! Måste ha varit väldigt traumatiskt för er!
Ibland blir jag bara så arg på folk som slänger ur sig saker utan att tänka efter (tänker på er neo-personal). Jag hade storlipat om jag hört att någon sagt något sådant bakom min rygg.

Min son föddes med planerat snitt i v 37+5 pga att han var kraftigt tillväxthämmad. Han vägde 2030 g och var tillväxthämmad med 42%. Han var inskriven på neo totalt 1½ månad uppdelat på två perioder. Första gången var då han föddes. Han var liten, trött och orkade inget. Han sondmatades tills han var 1 månad gammal och sedan dess är det flaska som gäller.
De hittade inga orsaker till varför han var så liten. Det gjordes inte några större ansträngningar till att hitta något heller.... Han upplevdes som fullt frisk och bara lite liten och trött.

Andra gången han hamnade på neo var han 2½ månad gammal och han skrek hysteriskt i 13 timmar utan uppehåll i flera dagar. Hans huvudomfång växte inte heller som det skulle och han hade head lag. Han reagerade inte på ljud, följde inte med blicken, var muskelslapp och hade reflexer som han inte borde ha och saknade sådan han skulle ha haft. Det gjordes massor av tester men först ett år (!!!!!) senare (i april i år) hittade de orsaken. Han har ett mycket ovanligt kromosomfel. Det finns endast 180 till i hela världen som har samma syndrom som han har.

Båda våra tillfällen på neo har vi känt att vi har blivit väl omhändertagna och fått det stöd vi behövde. Ändå tänker jag fortfarande mycket på tiden då vi tillbringade på neo.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv