Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tror att

Skrivet av Norrvan BF 20/3
det bästa du kan göra är att finnas där för honom och försöka svara på hans frågor så gott du kan. Prata inte om saker han ej frågar om och ge så enkla och korta svar som möjligt. Tycker det är bra att du säger att "du inte vet" när du inte gör det. Däremot kan du kanske säga att andra människor tror att man t ex kommer till himmlen när man dör. Även om han inte blir religiös på kuppen så kan det ge honom lugn o tröst nu när han är för liten för att förstå allting. Det är ju till och med svårt för vuxna att acceptera döden. Jag vet inte riktigt vad jag tror "men jag tror på någonting" och har förenklat det hela och sagt till min fyra åring att man kommer till himmlen när man dör o att vi träffas där igen sedan. Han verkar nöjd med det svaret. Din pojke kan ha reagerat på helt andra saker än jättevågor och döda människor för det är så abstrakt. Han kanske har råkat se ett ensamt barn eller en ledsen pappa som letar efter sin familj. Jag vet inte hans bakgrund men bor han i familjehem kanske det finns anledningar till att han reagerar extra starkt. Tycker du ska prata med de han bor hos. Sen är min personliga åsikt att man ska försöka hålla små barn utanför diskussioner om katastrofer om det inte är så att de är direkt drabbade. Ursäkta att det blev så långt svar! kram

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv