Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vet inte men funderar ...

Skrivet av Cecilia med Juni & Tindra 30/8
jag har inte åkt skidor på flera år, och bara i Sverige och Norge. Men jag spånar lite ändå, ressugen som jag är! :-)

Om man har en bärsele typ Ergo (jättebra! Tindra har precis vuxit i den och Juni som är 2 går fortfarande bra att bära i den.) så sitter barnet bekvämt och ergonomiskt i den, och sover jättefint där. I en sån, eller en bärsjal, får de sitta så länge man orkar bära, flera timmar är inget problem för barnets rygg och höfter.

Däremot skulle jag vara rädd för att ramla och skada barnet om jag åkte skidor med det på ryggen. På magen med för den delen. Men det klanske bara är överdriven oro? Åker man lite lugnt i blåa och gröna backar så är det kanske ingen störra risk. Ja, jag ramlade ju på min gata, det är väl lika stor risk för det. Och Tindra slog inte i marken heller, jag tog emot mig ganska bra. Fast jag blev himla rädd och fick lite ont i foten och knät. Gick med vagnen och köpte broddar nästa dag! :-O Men man är ju lite ängslig för sina små.

Vagnen skulle jag nog lämna hemma, eller bara ha med till middagen om hon behöver ligga och sova där då. Men uppe på fjället (alpen?) borde ju en pulka med en varm åkpåse vara det bästa.

Det borde väl finnas någonstans att gå in om du vill amma inne i värmen också. Eller om det inte är så hemskt kallt så kanske är det sådana lägen som Boobs fleecetröjor är bra att ha? Jag har aldrig riktigt fattat när man skulle behöva dem annars.

Vet du förretsen att det finns speciella bärjackor ?(dyra förstås) Det måste ju vara himla praktiskt att ha barnet innan för jackan på ryggen när man åker skidor. Kolla på babyboden (minns inte om det är .nu net eller com). Där kanske du kan fråga om skidåkning också, det är ju liksom den snöiga delen av Sverige. ;-)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv