Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Många frågor, men bara några svar

Skrivet av Flu
andra får fylla på med det jag saknar (eller beskriver felaktigt):

* Vad är en Strategisk marknadsplan?
Jag tolkar detta som den långsiktiga planen

* Och en Operativ marknadsplan?
... och detta är hur den genomförs i praktiken.

_____________________________________
+ Vilken är den förväntade tillväxten av BNP?
+ Vilken är den förväntade inflationstakten?
SCB, Konjunkturinstitutet.

+ Hur kan vi förvänta oss att räntenivån kommer att förändras?
Bankerna, konjunkturinstitutet, riksbanken.

+ Vilka prisförändringar är att förvänta i vår bransch?
Det spontana jag hört är att EU strax (årsskiftet?) skall slopa importtullarna på kläder, vilket leder till 15-20% lägre priser. Men hur du får reda på trender inom din branch... Ingen aning...

+ Politisk / legal utveckling +
Branchorganisation för det som sker i Sverige/EU.

- Vid import av råvaror, komponenter etc.
- Hur är den politiska situationen i dessa länder?
- Hur skall vi agera om våra leverantörer inte längre går att lita på?
Det beror ju helt & hållet på hur beroende du är av import; Importerar du själv från en enda leverantör eller många leverantörer från olika länder, eller köper du av en grossist som sköter importen. Finns det alternativa leverantörer? Hur ofta tror du att du kommer att byta/addera leverantörer/länder?

*Sociologisk/ kulturell utveckling etc
Skall man vara lite krass; Vilka saker är det hos dina kunders köpbeteende som kommer att förändras, så att marknaden _växer_ och det mao blir en större kaka av kunder att dela på, så att du inte bara blir ytterligare ett företag i mängden som slåss om samma kunder.

- Bedöm konsekvenserna av ett uppmärksammande av eget erbjudande från massmedia.
Vad händer ifall lokaltidningen skriver ett reportage? Blir folk bara mer medvetna, eller har du en 500 meter lång kö när du kommer till affären på morronen & står utan varor att sälja? Samma sak, fast om en rikstidning, eller lokal-TV eller riks-TV gör ett reportage. Eller någon lämplig tidning som en stor del av din kundkrets läser? Och hur stor är sannorlikheten att det inträffar? _VILL_ du att det skall inträffa, eller blir det bara ohanterbart?

*Statliga och kommunala myndigheter
Kommunen bestämmer exvis vilken typ av företag som får etablera sig inom vissa områden. EU- & skattemyndigheten beslutar om punktskatter & tullar.


*Vad betyder Marknadspotential?
Hur många mycket pengar finns det att tjäna på marknaden, totalt, eller för din del, per år, eller under en överskådlig period.

*Exakt vad är ett marknadssegment? Är det tex, inom klädesbranschen; damkläder, underkläder, barnkläder alt. korsetter, klänningar, vardagskläder?
Det låter rimligt.

* Hur sjutton ska jag egentligen kunna få fram svar till nedanstående? Allt blir ju rena antaganden och förhoppningar, räcker verkligen det? (Försäljning +
Våra egna försäljningssiffror nedbrutna i Marknadssegment / kundgrupp) ...
Det vesäntliga för marknadsplanen är att skapa en uppfattning om huruvida det _går_ att tjäna pengar, hur mycket pengar man kan tjäna, och hur mycket man måste satsa. Man kan alltid ange rena uppskattningar baserade på förhoppningar, men ju mer fakta man har destå säkrare blir resultatet. Och, om man behöver låna pengar, destå mer välvilligt inställd blir banken.

* Hur beräknar jag efterfrågans känslighet? Och vad exakt betyder det?
Priskänslighet? Spelar det stor roll ifall varan kostar 110:- eller 115:-, eller är huvudsaken att det ser coolt ut? Trendkänslighet?

* Vad är Prisstrategi? Är det hur man väljer att sätta priserna? Utefter tex kvalitet eller efterfrågan?
Typ. Eller vad folk är villiga att betala, eller kombination av fast/rörligt pris (ifall det är aktuellt). Sälja få saker med hög marginal, eller många till låg marginal?

* Vad är Distributionskanal? Är det de olika sätten att sälja, tex Internet, lokal butik, telefonförsäljning?
Japp. Har du återförsäljare (och/eller grossistimportörer när du exporterar) eller sköter du all försäljning själv till alla kunder världen över?

* Vad betyder ROI ordagrant (företagets avkastning)?
Return on investment. Hur mycket man tjänar, i förhållande till hur mycket man satsat. Är ROI lägre än banklåneräntan, så skall man inte låna pengar till att starta företaget. Är ROI lägre än 3%, så skall man definitivt sätta in pengarna på banken istället & lägga alla företagstankar på hyllan.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv