Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag vill inte

Skrivet av lejonmamma¤
säga att det du säger är fel och inte kritiser. Men jag vill ge en lite annan vinkling.

Min erfarenhet och kunskap går utifrån Asperger Syndrom. Alla är olika och som en på stödteamet sa personer med AS är ännu mer olika varandra i personlighet än "normalstörda", där är spektrat ännu större i variation.

Det sägs att personer med AS inte har behov av social kontakt och samspel. Kan finnas den varianten också men vanligare är att man har lika stort behov som alla andra med den skillnaden att man inte vet hur man ska göra för att nå dithän. Denna ensamhet är enormt smärtsam att inte nå ut och få kontakt. Det är ju också en inre kontakt som inte tillfredställs (som har med autismbiten i AS att göra) mycket stor och påtaglig och smärtsam för personen ifråga.
Därför säger jag är det viktigt att säga att ledsenheten går över och att det går att göra något åt situationen. Även om funktionssättet man har är detsamma kan man ändra situationer och lära sig att handskas med livet och det går att läka den smärtsamma brist på kontakt som kan finnas vid AS. Min erfarenhet och jag är säker på att andra kan komma med andra erfarenheter.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv