Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu lade du orden i munnen på mig

Skrivet av Flu
och det tycker jag inte om!

När skrev jag någonting om exponentiell tillväxt? Ingenstans.

Därför att tillväxten inte _är_ exponentiellt ökande. Tillväxten är positiv, men ökningen är exponentiellt avtagande.

Läser du mitt inlägg så ser du klart och tydligt det också; Ett annat ord för tillväxt, är effektivisering - även om man _kan_ ordna mat för 40, så gör man det inte. Byn väljer naturligtvis att jobba hälften så mycket istället (Fast i praktiken så blir det naturligtvis någonstans mitt emellan för att få det bästa av båda världar).

Man kan _alltid_ halvera arbetet som åtgår för att skapa en viss mängd mat, men oavsett hur många gånger man halverar arbetet, så blir det aldrig noll eller negativt.

Och eftersom tillväxt i grund och botten är exakt samma sak som arbetshalvering, så kommer det med andra ord alltid att gå att ha en positiv tillväxt utan att systemet brakar samman.

Om man däremot tar bort räntan helt (kravet på att få nyttja plogen i mitt exempel), så försvinner moroten för banken att ta risken att låna ut pengar. Varför skall byns matreserv satsas på att en enskild individ eventuellt skall få det bättre - eller i vart fall slippa arbeta under ett år? Alternativet skulle ju kunna vara att byn festar upp maten istället, och på så sätt tillgodogör sig det man har.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv