Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag kan delvis hålla med

Skrivet av Adde
och utifrån mitt perspektiv är det mycket egendomligt att mänskliga fri och rättigheter betraktas så lågt i hela arabvärlden.

Men vad Scheuer gör är att vända perspektivet på vad som sägs och vad som görs. Är WTC-dåden ett angrepp på vår frihet, på västerlandets frihets-syn och de mänskliga rättigheterna, eller är det en del i försvarskriget mot USAs aggressioner, i form av den militära närvaron i Saudi-Arabien och Israels ockupation av Jerusalem? Bin-Laden har varit konkret i sina uttalanden - det är vad han ser som rättfärdigandet för sin kamp. Västvärldens ledare pratar i mycket högre grad i bilder, och det är hans poäng.

Den andra poängen är att USAs krig mot Irak kommer väcka ännu mer av känslan av att ha blivit kränkt hos världens muslimer, på samma sätt som truppnärvaron i Saudi. Jag skulle kalla det för ett moment 22, eller vandring i onda cirklar. Och desto viktigare är att det som görs och sägs är sanningar, och inte propaganda, slagord och symbolism. Väst har i detta inte föregått med gott exempel.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv