Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det beror helt på...

Skrivet av Pappa KP
...vem de enskilda muslimerna väljer att lyssna på. Självklart vill terrororganisationer som Al-Quaida och de s.k. motståndsgrupperna i Irak piska upp hatiska stämningar mot de länder som är beredda att lägga maktmedel bakom talet om mänskliga fri- och rättigheter. USA och några av deras allierade är de enda som har militär styrka nog att hota en islamistisk frammarsch. Men jag håller med om att det är ett tveeggat svärd. Samtidigt som man angriper islamister riskerar icke-islamistiska muslimer att drabbas. Sett i ljuset av den islamistiska hatpropagandan förstår jag att många både irakier och saudier känner sig kränkta av den amerikanska närvaron. Vad består egentligen kränkningen i? Är irakierna förhindrade att leva sina dagliga liv i större utsträckning än under Saddam? Knappast. Möjligen under tiden som det fortfarande är så väldigt oroligt i Irak. Oron har USA visserligen stor skuld i, genom att de inte tycktes ha någon fredsplan och inte satsat tillräckligt mycket resurser på freden.

Om motståndsgruppernas _verkliga_ syfte var att få bort USA från landet borde de så snabbt som möjligt se till att bringa ordning i sitt närområde och därefter verka politiskt. Har al-Sadr så stort folkligt stöd som vissa påstår borde han ha goda chanser att få in många av sina förtrogna i parlamentet och kanske rent av få bilda regering. Har fria val genomförts i Irak och det råder ett relativt lugn blir det oerhört svårt för USA att stanna kvar. Problemet är att islamisterna inte är ett dugg intresserade av fria val. Precis som alla andra totalitära ideologier kräver islamismen tvång och en extrem våldsanvändning.

Att Bin Laden angriper USA och Israel råder det väl knappast några tvivel om. Men _varför_ han valt just de länderna ger han inga svar på. Enskilda muslimer gynnas inte av attacken mot WTC, inte någonstans. Vem som helst kunde räkna ut att en så fruktansvärd attack skulle leda till en kraftfull reaktion från USA. Oavsett retoriken tror jag inte att Bin Laden står på muslimernas sida. Han bryr sig bara om sig själv och den islamistiska kampen.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv