Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mycket märkligt

Skrivet av Maria N med Evelina 020403 och bf 030512
att de inte röntgade dig redan efter första snittet.

Jag blev röntgad när jag väntade Evelina och vändningsförsöket misslyckades. Känns skönt att veta att jag har goda bäckenmått, så att förlossningen inte riskerar att sluta med akutsnitt pga trångt bäcken iaf. En sak mindre att oroa sig för...

Om jag har fattat det rätt så brukar barnen hamna i säte om man har hjärtformad livmoder. Har alla dina barn legat i säte utan att du varken blivit röntgad eller fått reda på att du förmodligen har hjärtformad? Ligger barnet i säte är det iaf här i Uppsala rutin att man tar reda på varför under operationen. Kan ju finnas orsaker som kort navelsträng, moderkakan sitter tokigt till, livmoderns form eller så råkar det bara bli så, som i mitt fall. Detta skrivs alltid in i journalen så att an ska veta till nästa graviditet. Jag vet inte om rutinerna är annorlunda om barnet inte ligger i säte utan det blir snitt pga svaga värkar eller något annat.

Om du inte kunnat föda vaginalt för att babyn inte kommit ner i bäckenet, och på så vis inte kunnat "hjälpa till" så att värkarna blivit kraftigare så är det ju konstigt att de inte röntgat direkt efter första förlossningen.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv