Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Samma här

Skrivet av H
Jag har samma erfarenhet med en mycket jobbig förlossning som blev både som nästan vaginal med sugklocka, barnmorska som hängde på magen, klipp som sedan måste sys - sedan akutsnitt med sövning. Mitt barn fick dessutom en sårskada av sugklockan.

MEN - två år senare (-03) fick vi vårt andra barn med planerat snitt och det var en helt underbar upplevelse! Den positiva upplevelsen har på många sätt läkt det jobbiga från första förlossningen.

Det var incidenten med "klockförsöken" som fick mig att välja planerat snitt andra gången - och det var ingen diskussion alls om att få det godkänt - det var helt självklart tyckte den förlossningsläkare jag fick OK från.

Men jag anser (förstås) att sugklocka är ett gräsligt redskap att misshandla mammor och små bebisar med. Har anklagat mig själv många gånger varför vi helt enkelt inte krävde snitt tidigare under förlossningen. Det hela var ju så onödigt. Men vi litade ju på att personalen visste vad de gjorde...

PS - jag gick i ett par gruppsamtal för akutsnittade med BVC-psykolog efteråt och det hjälpte mycket också. DS

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv