Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ännu en Tunnis :0(

Skrivet av Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Hejsan!

I mitt fall blev det så att första ärret inte hunnit mjukna (blev gravid efter 4½ mån) så det töjde sig inte utan tunnades bara ut.

Ett stort område blev mycket tunnt och det upptäcktes vid snitt nr 2. Det var bara en tidsfråga innan det brustit spontant.

Läkaren tog bort "det sjuka" och sydde ihop "på äldre" sätt i fler lager än de gör i dag. Han sade dagen efter att livmodern bör klara ännu en graviditet som den ser ut lagad. Ingen vet dock hur ärret reagerar så det hade blivit extra koll med ul för att se hur tjock/tunn livmodern varit och snitt runt v 37. Detta för att inte hinna få värkar, helst inte förvärkar heller eftersom livmodern inte skulle hållt för det förra gången (i mitt fall!).

Att livmodern brister spontant och inte under värkarbete är så ovanligt att det inte finns enligt läkaren. Att den brister under värkarbete är också ovanligt även efter ett snitt. Efter två snitt blir det alltid snitt enligt honom.

Jag tror det ska gå bra i ditt fall och det känns ju tryggt att du inte ska gå in i värkarbete. Själva graviditeten ska ju inte innebära någon risk vad jag förstått. Risken uppkommer vid värkarbete. Vår läkare hade aldrig varit med om en spontan bristning eller vid förvärkar. Han hade sett bristning under värkarbete någon enstaka gång.

Lycka till med eventuell graviditet! Be dem kolla dig noga, berätta om din oro!



« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv