Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

För min del...

Skrivet av Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
... så var min vaginala förlossning MYCKET bättre än det planerade snittet. Jag har också stort kontrollbehov och tyckte att det kändes betydligt bättre att det var JAG som födde mitt barn, inte att någon spände fast mig och plockade ut barnet...

Jag var inte rädd inför förlossningen och min man som är bondson tyckte inte att det var något konstigt heller, utan kunde vara ett mycket bra stöd. Jag läste på en hel del (kontrollbehov, du vet! *skratt*) och det gjorde att jag kände igen de olika faserna under förlossningen och kände att jag hade koll. Jag tog precis så mycket lustgas som behövdes för att ta bort toppen av smärtan, men utan att jag blev lullig. EDAn funkade också bra.

Visst gjorde det ont att föda barn, men man har massor av hormoner som hjälper en att hantera det hela och det blev aldrig outhärdligt. Fast om man är rädd, så spänner man sig och späner man sig så gör det mer ont och man blir mer rädd osv osv. Skönt att du har fått möjlighet att välja!

Tyvärr fick jag en förlossningsskada, så mitt andra barn fick förlösas med planerat snitt. Trots att jag fått både EDA och spinal tidigare, så hade narkosläkaren svårt att sätta den denna gång och det gjorde rejält ont. Sedan tog den så långt upp att jag fick svårt att andas och som grädde på moset fick jag konstanta blodtrycksfall.

Så för min del så tycker jag att min vaginala förlossning på 29 timmar (varav 2 timmar krystning) var BETYDLIGT trevligare än de 45 minuter som jag låg på operationsbordet och kämpade för att andas och inte kräkas. Men det är å andra sidan inget som säger att det måste bli lika jobbigt vid ditt ev snitt.

Såret efter snittet läkte bra, men det tog 3-4 dagar innan jag kunde sätta mig upp själv i sängen och eftersom jag inte kunde amma liggande, blev det jobbigt att ringa på personalen hela tiden. Men eftesom det är ditt första barn antar jag att din man kommer vara med er hela tiden på BB. Jag hade även problem med gaser i magen och gjorde infernaliskt ont när de skulle ut.

Efter den vaginala förlossningen var jag totalt slut och orkade mig inte upp ur sängen på ett drygt dygn och efter det hade jag svårt att sitta ytterligare några dagar, men på det hela taget tyckte jag det gjorde mindre ont med vaginal förlossning mot snitt.

Lycka till med din förlossning, oavsett metod! Man blir lika mycket mamma även om man plockar ut barnet via nödutgången! KRAM

Det

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv