Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Karolina med Isak -03
Många är rädda för det - men först och främst vill jag säga att det är väldigt vanligt att det kommer lite bajs när barnet föds och BM är vana vid det. De torkar bara undan lite diskret. Dessutom är den "allmänna åsikten" bland läkare och forskare nu att det är nyttigt för barnet att få i sig lite av mammans bajs vid födelsen. Låter kanske äckligt men i bajset (som inte är farligt!) finns det massor av nyttiga bakterier som barnet behöver i sin egen tarm.

Hur som helst, man kan även ta lavemang för att tömma tarmen innan förlossningen. Antingen kan man göra det hemma eller på förlossningen (om man hinner, men de flesta har ju inte en supersnabb förlossning). Har inte gjort det själv så rätta mig om jag har fel, men dels kan man ta ett s.k. vattenlavemang där man sköljer ut tarmen med vatten "nerifrån" så att säga. Dels finns det något slags mikrolavemang (tror det heter klyx?) som även går att köpa på Apotektet.

Till sist så klarar kroppen ofta själv av det där med tarmen, eftersom många får diarré när förlossningen startar. Naturligt lavemang ;-) så var det klart....

Själv var jag också lite orolig, även under förlossningen, men allt eftersom timmarna gick så brydde jag mig allt mindre. När sonen kom så struntade jag totalt i det!

Lycka till!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv