Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

liknande här

Skrivet av Tess
Ni har det jobbigt nu, och jag förstår era känslor eftresom jag går igenom ungefär desamma. Min dotter är 6 år och ska till hösten börja sexårsverksamhet i integrerad särskola. Jag tyckre inte att hon är "utvecklingstörd" i meningen typ förståndshandikappad. Men hon har en störning i utvecklingen -en grav språkstörning som gör att hon inte kan tala som hon borde och inte heller förstår språket på mer än en 2-3 årings nivå. Dock är hon fullt potential på andra områden, motoriskt tidig och konstnärlig och hjälpsam och empatisk för sin ålder. Men språkstörningen gör att hon är efter kunskapsmässigt och utvecklingsmässigt såklart.

Er pojke behöver inte vara förståndshandikappad för att gå i särskola. Är detta en särskola som har en egen lokal där det går barn med tydligare syndrom och likn ellr är den integrerad bland andra skolbarn? Särskolan är ju till för att tillgodose barnet på den nivån den ligger på. Det är en sorg och en förtvivlan när någon säger att ens barn har handikapp, och särskola klingar illa i ens öron när man inte är inne i dom tankarna själv. Men det är ju ofta där resurserna finns, det är där han både kan få förståelse för sina svårigheter och bli bemött på sin egen nivå (som ju ibland är väldigt ojämn)och bli stimulerad med typ samhällsintresse och dyl som du nämner.

Man behöver aldrig acceptera ett testresultat. Är resultatet sämre än man själv tycker så accepterar man ju det ofta inte för sanning. Och det kan vara frustrerande när man tycker att psykologer och annat bara ser svårigheterna och inte det man själv tycker att barnet är så bra på... Men psykologen försöker ju se avvikelser, och det ÄR JOBBIGT att konfronteras med deras papper.

BVC kan sällan uttala sig om utvecklingshämningar, och när de gör det kan det bli väldigt fel.. beroende på att barnen är så små när de tillhör BVC. BVC remitterar oftast till BUP och HAB och andra ställen som kan hålla kvar i barnet även efter att de är 6 år.

Detta blev långt men jag skulle kunna skriva ännu mer..

Känner med er. Men molnen kommer att lätta..


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv