Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Låter lite som min son

Skrivet av simons mamma
Känner väl igen mig i era tankar och funderingar runt det här.Mitt barn lätt utvecklingsstört!!Bara ordet får en att gå i taket.Det betyder egentligen bara att barnet utvecklas i långsammare takt än sina jämnåriga.
Lätt begåvningshandikapp syns oftast inte utanpå.Märks ofta inte heller när barnet pratar.

Ska berätta vad jag vet.Min son har ganska nyligen skrivits in så jag vet hur det går till. Utlåtande från skolpsykolog ska kompletteras med läkarundersökning,pedagogisk utredning från skolan och vid behov även en social utredning.

Föräldrarna ansöker själva om särskoleplacering.Man kan också gå kvar i grundskoleklassen men läsa enligt grundsärskolans läroplan.Vill man inte ha sitt barn i särskolan kan ingen tvinga en.Valet är ert.
Sen bestämmer förälderna vad som är bäst för barnet.

Sen kan jag berätta att gå i grundsärskolan är inte så olikt "vanliga"skolan som många tror.Barnen läser samma ämnen som grundskolan.Skillnaden är att det mesta av "krutet"läggs på basämnena sv och ma.Man går inte lika djupt in i de andra ämnena och varje barn får arbeta i sin egen takt.Grupperna är mindre än i grundskolan.Övningsämnena har fler timmar.

Hur ni ska göra är upp till er.Jag vet att det inte är ett lätt val att göra.Själv genomled jag lång tid av osäkerhet.För min kille(10 år)visade det sig att det var helt rätt med särskola.Han har blivit lugn och glad och gjort framsteg efter bara de 8 veckor han gått där.Han vill inte tillbaks till den gamla klassen där han sista året upplevde starkt utanförskap.Trots att han har många kompisar och var allmänt omtyckt.
En annan stor fördel är att där finns kompetens om lämpliga pedagogiska metoder för barn med inlärningssvårigheter.

Jag känner med er och vet att tusen frågor snurrar.
Kan jag hjälpa er med att berätta vad jag vet gör jag det gärna.Vet vad ni går igenom.
Kram




« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv