Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Duktig tjej!

Skrivet av Cecilia med Amanda 021010
Roligt att hon kan gå nu ( även om hon inte vill)!!

Jag har grunnat lite på råd till dig. Amanda gick ju tidigt men är en försiktig tjej som också får idéer om du förstår vad jag menar. Hennes balans är inte den bästa och hon är otroligt rädd för kanter av någon anledning. Kommer hon till den allra minsta kant ( den kan alltså vara typ 2 cm)så sätter hon sig ner och hasar eller backar över. Väldigt irriterande utomhus för alla kläder blir förstörda.

Vi försöker uppmuntra henne att försöka gå själv ute men det är svårt. Det blir långsamt bättre i alla fall.

Ibland får de ju låsningar på vissa saker. kanske skulle det funka om hon fick något annat att hålla i. Det finns olika typer av gåvagnar. Om ni köper en annan och presentar med och hävdar att med den här kan man gå?

Om ni försöker avleda från själva gåendet? Lastar saker i vagnen istället och sätter fokus på att lasta av och lasta i så fort hon flyttar vagnen lite?

När Amanda började gå körde vi med "magiska filten" Vi hade en stor filt att dra med oss bakom henne när hon gick. Då hon satte sig så sa vi " Oj, tur att det var på filten!" och visade hur mjuk den var. Hon gick på det i alla fall! De slår sig egentligen inte när de hamnar på en "vadderad" rumpa i sin snigelfart så man luras ju inte direkt utan hjälper dem bara att upptäcka detta själv.

Säkert fullständig värdelösa råd men det var vad jag hade att ge :)
Har du några råd om hur man får en liten dam att inte kasta sig omkull på grusgången i finkläder bara för att det ligger en trädgårdsslang där *suck* så får du gärna ge mig dem.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv