Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

många böcker blir det

Skrivet av Njila och Noah och Simon
Här är en till som inte äter med glädje. I alla fall inte tillräckligt. Noah har diplegi, lindrig. Han är två och ett halv nu började krångla med maten någon gång efter ett årsdagen.
Vi har tolkat det som att han tycker att det är tråkigt att äta och jag som alltid (förr) läste tidningen när vi åt introducerade böcker för att roa. En period försökte jag få bort böckerna, när lillebror var nyfödd. Det blev för mycket för mig att läsa, amma, äta själv(!) och oftast mata Noah samtidigt. (Simultanförmåga!!!) Han fick äta själv istället för att bläddra och tappade i vikt. Han är över 90cm lång men väger knappt 11 kg. Nu matar jag två, plockar leksaker som bebisen haft ner, läser för Noah och äter själv. Samtidigt, det är inte alltid rätt sked hamnar i rätt mun!
Vi har också efter massor av tjat äntligen börjat få ut näringstillägg på recept. Sondnäring, jag säger bara det. Äntligen börjar Noah se ut som folk. han är riktigt söt. Knappast runt, men inte genomskinlig längre. Spastisiteten kräver extra energi, Noah åt som vilken 1 1/2-2-åring som helst, dvs nästan inget, men måste äta som en skogshuggare för att få i så det räcker både till att växa som han ska och till spastisiteten.
Ett och ett halvtåringar är känsliga personer, vare sig de har en cp-skada eller inte. Ta det varligt med förändringar. Noah hade också en period med strulig nattsömn just denna period. I drygt ett halvår. Jag har mer tolkat det som utvecklingssteg, hjärnan på Noah har varit långt framme, men kroppen har inte riktigt hängt med. Vi lärde honom krypa när han var drygt ett år för att han inte skulle vara så frustrerad. Han tog sina första steg strax före tvåårsdagen i juni, men det var först i oktober som han började gå på allvar. Och egentligen först nu som han går mer än kryper. Processen har varit lång. Just nu är han inne i någon utvecklingsfas igen och kommer in till oss och vill sova mitt i natten.
Fundera på om ni kan få hjälp med maten, tillägg, det gör att mycket av pressen runt maten släpper. Noahs huvudmål idag är gröten på morgonen, med böcker, och vällingflaskan på kvällen i knät. Övrig tid får han äta vad han vill, när han vill. Och både gröten och vällingen består av sondnäring och rapsolja + Energi.
Om sömnen, försök lägga dig lite tidigare. Det är det enda alternativ du har, tyvärr.
(Eventuellt kan det finnas en koppling mellan hennes sömnvanor och matvanor. Jag använde alla motiveringar jag kunde hitta på för att få igenom recepten på tillägg.)

Håll ut

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv