Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Känner igen mig

Skrivet av Elenor med Sol
Det är nog inte mycket till tröst för dig, men här finns det säkert många som känner igen sig. Jag gör det definitivt. Förädrar till barn med funktionshinder har så många andra erfarenheter än vad de andra föräldrarna har och de erfarenheterna blir bara fler.
Jag har varit på småbarnsträffar nästan varje vecka innan Sol blev ett år (de veckor hon inte var sjuk vill säga). Ibland gick jag dit även om hon inte var med, bara för att. Trots att Sol inte kunde äta och inte utvecklades i samma takt som de friska barnen,kunde jag finna glädje i samhörigheten. Nu ska jag tillägga att på de träffarna var vi väldigt många som kände varann sedan tidigare, eftersom jag bor på en mindre ort. Men visst, ibland finns utanförskapet där. Även om vi som har äldre barn ändå kan hänga med i snacket om smakisar och utvecklingsfaser med hänvisning till de äldre barnen.
Har du kollat med habiliteringen om de har småbarnsgrupper eller kan starta sådana där flera föräldrar till funktionshindrade barn kan träffas. Även om barnen inte har samma funktionshinder finns det mycket som är gemensamt, t ex känslan av att ha fått en annorlunda barn. Vi har mycket att hämta hos varandra.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv