Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

:0)

Skrivet av ~majo~
Tänk att det har jag inte ens reflekterat över......så självklart att det inte hade någon betydelse då när barbapappa var på tapeten.

Men nu kom jag på att tänka på en annan sak. Teletubbies! Det var ju liv i luckan i USA för att den lila Tubbien var så "feminin", och man var rädd att han skulle göra barnen fjolliga. Är det inte märkligt så säg?!
Somligt blir det liv i luckan om och annat inte. Undrar vad det är som styr det egentligen?

Men på tal om leksakskataloger.
Min 6 årige son önskar sig mesta av allt en Baby Annabell, för han älskar bebisar. Och när han blir större ska han sy kläder åt den. Han som i vanliga fall är "vapenfixeread" och aldrig lekt med annat än svärd och picadoller och agentväskor. Som nästhögsta önskan står en Dinosuriefigur som är en bilbana på samma gång.
Lillebrorsan vill också ha en Baby Annabell, han som i vanliga fall ÄR spindelmannen ut i fingerspetsarna, och inte gör anant än klättrar och hoppar och sjuter nät ;0)

Sen fick 6 åringen en Ranga-tanga apa för han är sjuk och ynklig just nu. Han valde den själv, och vilken färg valde han?? Jo bebisrosa!
Så till och med mina söner, (som har mig till mamma som blivit beskylld för att vara könsrollsbunden)väljer "flickfärger" mitt i alla sin pojkighet!

Jag tror faktiskt att barnen själva reder ut begreppen så länge inte vi vuxna kommer med en massa moralkakor och pekpinnar, om vad de ska leka med eller inte. De har egna förmågor att blir jämlika vuxna så länge vi vuxna uppträder jämlikt inför varandra, utan leksakskatalogernas hjälp eller stjälp.
Man måste alltså inte påverka barnen till det ena eller andra....de väljer själva om man ger dem valmöjlighet.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv