Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mmmm

Skrivet av Storpunkten med Lillpunkten
Och de där föräldrna som soc. inte daltar med och som får klara sig själva trots behov av stöd och uppbackning. Tycker du att det finns extra behov av att omhänderta de barnen också så det blir fler barn omhändertagna?
Vill inte tjafsa med dig om det du skrev heller men tycker det är synd att det finns personal inom barnomsorgen som inte kan se att de kanske inte har hela biten och som är så dömande. Vad vet du om varför denna förälder tyckte det var jobbigt att åka 1½ timme kommunalt? Hon kanske var inkontinent, vad vet du? Och varför kunde inte barnen få stanna 4 timmar till hos föräldern så hade familjehemsföräldern och barnen sluppit "vara på stan" i 4 timmar?
Visst kan jag uppröras över endel saker du räknade upp ovanför, men varför uttrycka sig generellt att soc daltar med barnens färäldrar och att det borde omhändertas fler? Du visar ju nu i ditt inlägg att du vet att det finns föräldrar som "får en spark i baken och knäpp på näsan" när de söker stöd.
Vill inte ha en barnomsorgspersonal som har den inställningen som du har. Jag är en fin människa och en fin förälder men jag tror att jag skulle bli väldigt sårad och rädd och inte känna stöd av dig om du var personal åt mitt barn och det skulle inte gynna mitt barn även om du inte tycker att jag är värd att respekteras för den jag är.
Även dagispersonal har en funktion som stöd åt föräldrar inte bara soc.
Det var ändå bra att få veta vad du tycker är dalt. Tycker väl också att det blir fel att säga att soc. borde omhänderta fler barn och ska sluta dalta med föräldrar. Det är inte fel att stötta och det blir tokigt att uttala sig generellt.

Tror ni inte att det kan vara så att familjehem just har kontakt med den lilla skara föräldrar och barn som har det svårast och att det finns ett brett spektrum av föräldrar och barn ovanför som mycket väl kan ha andra erfarenheter där de kämpar och gör ett gott arbete i motvind? Om föräldrar som verkligen inte klarar av det är uppe på siffran 2 så finns det föräldrar från siffran 3 till 10 på en tiogradig skala som förtjänar att få chansen att få hem sina barn igen!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv