Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Du måste nog prata med henne om detta!

Skrivet av Superwoman
Det blir säkert inte bättre av sig själv. Men du kan ju säga till svärmor att du är jätteglad åt att din son har en så engagerad och generös farmor, men att du tycker att t.ex. spindelmannenleksaker inte är så lämpliga. Säg precis som du tycker, att du hellre vill att sonen får hållbara och användbara leksaker någon enstaka gång, än en massa prylar som han bara tröttnar på. Förhoppningsvis blir hon mer glad av berömmet än sårad av kritiken!

Vi har lite samma situation fast kanske inte i samma grad, men som tur är är mina svärföräldrar ganska lyhörda. De tycker nog att jag är lite tråkig ibland men oftast gör jag som jag ber dem i fråga om barnen (ibland händer det att de "glömmer bort" vad jag har sagt när det har gått några månader, och då får jag vara framme och påminna lite finkänsligt om vad jag och min man tycker, men på det stora hela går det bra).

Det här att de låter barnen bestämma känner jag också igen. Det är irriterande men jag tänker som så, att när jag är med så säger jag själv ifrån. Och när jag inte är med så får väl svärmor och svärfar göra som de vill - jag tror egentligen inte att ungarna tar skada. Men ifråga om kaksituationen som du nämnde så skulle jag själv gripit in och sagt ifrån: Man tar inte en ny kaka förrän man ätit upp den man hade! Du har ju all rätt att uppfostra ditt barn även när svärmor är med.

Att svärmor reser sig mitt i en mening för att sätta sig på golvet och leka med ungarna för att de ber om det, känner jag också igen. Jag tycker att det känns trist för dels vill jag faktiskt att vi vuxna ska kunna sitta och prata och dels vill jag inte att mina barn ska domdera runt folk på det sättet! Så om vi t.ex. sitter och äter så brukar jag reptilsnabbt säga åt ungarna när de kommer och tjatar (innan svärmor hinner resa sig :-), att nu sitter vi och äter, nu får ni leka själva!

Ja, det är inte alltid lätt att ha engagerade, generösa svärföräldrar *s* - men man får väl vara glad att man inte har motsatsen!


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv