Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste få säga..

Skrivet av Ika
Många här tycker som jag gjorde förr att man kan ha olika regler för mor/farföräldrar och för hur det är i den egna familjen. Barnen förstår då att det tex får ta ny kaka innan den gamla är uppäten hemma hos farmor, men inte i den egna familjen, att farmor kan laga specialmat om inte den vanliga duger etc.
Våra barns farmor är precis sån, och vi tyckte inte var så farligt, utan hade våra egna ordentligare regler hemma. Det hjälpte inte. Nu är allt vi hör:
-"Jag vill inte ha potatis, farmor lagar alltid makaroner till mig om jag vill ha."
-"Jag slipper äta upp hos farmor"
-"Jag måste inte säga tack för maten hos farmor"
Och tack vara att detta späs på hela tiden de är hos farmor (ofta) så slutar de inte. Vi har tagit ett antal seriösa snack med min svärmor, men det går inte in, det har nog gått för lång tid sen hon började. Vi sa ju inte till i början för vi förstod inte att det inte skulle gå över, vi trodde att bara vi var tillräckligt principfasta hemma så skulle det gå ändå. Det funkade inte.
Det kanske funkar för någon annan, vad vet jag. Det jag vill ha sagt är att man måste säga tii på skarpen i tid!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv