Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Och så är det

Skrivet av Jämställd pappa
även tvärt om. Men jag har inga problem med att lägga tid på mitt barns lärande för det ansvaret är enligt mig primärt just mitt som förälder. Skolan och samhället är det sätt som vi har för att få hjälp med inlärningen. Vi kan som föräldrar välja skolform (som tur är). Gillar vi inte skolan så kan vi antingen engagera oss politiskt eller så kan vi engagera oss i en friskola.

Oberoende skolform så vill jag inte att barnen skall sitta av tiden i skolan för att jag sen skall behöva ägna mig åt sådant som de kunde ha gjort på skoltid! Men det här med att ägna skolarbetet tid och fokus är något som jag som förälder måste kommunisera med mina barn. Skolgången är som ett arbetet. De skall lära sig saker för livet. Som förälder så upplver jag att jag ägnat mycket tid åt att förklara vad man har kunskaper och färdigheter till samt vad kunskap är.

Jag har ett barn som har jätte lätt för sig i skolan och som riskerar att bli uttråkat. Sen har jag ett barn som har svårt för sig i skolan och som har svårt att hänga med. Klart att jag måste ägna tid åt dem båda. Sonen får extra glosor i läxa av mig, svårare matta uppgifter hemma, samt läser på eget bevåg ett extra språk.

Dottern får läsa och räkna överallt och jämt. Vill hon få information så får hon läsa sig till den. Jag läser inte för henne! Jobbigt? Ja, men det kommer sig.

Jag är beredd att lägga all den tid som krävs för att mina barn skall klara sig igenom grundskola och gymnasium. Vem om inte jag som förälder skall tillse att barnen tillägnar sig den kunskap som de behöver för livet.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv