Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dessa oförstående mattar/hussar/människor...

Skrivet av K-line & Jeanna 011226
...det är jättejobbigt att vara den enda som försöker undvika slagsmål...speciellt med en 50kg hund kan jag tänka mig. Kan du ine säga att du tyvärr inte kan ansvara för din hunds beteende om de kommer närmre och fråga om det är slagsmål med dödlig utgång de vill ha?

Våra hundar brukar gå lösa här hemma i parken och det är sällan några problem då jag brukar kommender mina hundar att sätta sig ner när andra hundar kommer för att sedan koppla upp dem. Igår gick jag i godan ro när plötsligt två andra hundar kom rusande mot mina. Jag kommenderade min älsta hanhund att sitta ner (dels för att inte reta de andra hundarna...han har nämligen inte kommit på att man kan visa underkastelse för en enda hund...och sitter han ner syns i alla fall inte att svansen står rakt upp i skyn, men även för att han inte skulle få för sig att försvara den lilla hunden som är rädd för andra hundar och därför "ropar" på hjälp hus storebrorsan)...vad händer då. Tanten börjar håna mig för att jag inte vågar släppa fram min hund till hennes små söta hundar. Sen börjar hon tala om för mig hur man skall uppfostra hundarna för att de skall bli lika snälla som hennes...för att till sist berätta att hon bara haft dem i 6 månader. Det var ju för hennes och mina hundars bästa jag satte min ranghöga hane på komando, inte för att jag inte hade koll på honom. Jag känner min hunds beteende bäst, och bara för att hennes hundar är snälla så kan hon inte räkna kallt med att alla andra hundar är det också. Min hane skulle inte göra hennes hundar illa, men eftersom han aldrig vikt sig så anfaller han i försvar. Dvs visar inte de hundarna respekt eller muckar så kan det smälla.

Tänk om folk kunde förstå att vara lite försiktigare, och framförallt inte håna de som försöker göra möten så aggretionsfria som möjligt.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv