Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag är nybörjare

Skrivet av Nizza +Vic -01 + Ben -04
och har precis köpt ett 42 liters med alla tillbehör. Jag köpte ett startpaket och fick en massa informations böcker med.

Jag började med Kardinaltetror 10 st (man ska ha dom i stim, gäller även neontetror) och 5 st guppy (2 hannar och 3 honor).

Efter en vecka köpte jag oxå 3 st mussepiggplaty (jättehäftiga med mussepiggmönster på stjärten) jag har nu oxå en Praktbotia för jag fick så klart sniglar och den äter tydligen upp äggen.

Jag frågade jättemycket vilka fiskar som går ihop i djuraffären.. fråga mycket !! Vore ju tråkigt om det dog massa fiskar för barnen.

Mitt akvarium är nästan komplett. Jag skall köpa en algätare om några veckor.

Ang vattenbyte så köpte jag en cleanerpump (79:-) som man "damsuger" botten med varannan vecka och tar upp 1/3 av vattnet varannan vecka. Det sa affären räcker och man behöver inte helrengöra alls. Jätte enkelt och roligt !!!

Ang pumpen så tror jag inte det är bra om den är för stor.

Ang stenar och grus så sa dom att man skulle skölja igenom (ljumet) inte koka för då förstör man microorganismer lr nåt!!! (har oxå för mig att man kokade förr i tiden)

Ang lampan så vet jag inte. I mitt startsett så fick jag en belysningsramp med vanliga glödlampor i så jag tror det funkar men en vanlig lampa... men man ska inte ha tänt mer än max 12 timmar per dygn, en timer är perfect !

Lycka till och ja.. jag är väldigt insatt i just mitt akvarium just nu för allt är så nytt !!

Du får gärna maila om du vill se bilder lr fråga något mer för jag fick som sagt var lite info och tycker det är så kul... [email protected]

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv