Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Devon rex

Skrivet av Karin
Lägger in mitt svar från förra gången detta kom upp + lite extra:

Jag har världens mysigaste katter - devon rexar. Nu är ju jag inte direkt objektiv, men det får du stå ut med:) Jag har växt upp med huskatter och har själv haft perser innan - så jag har en stor erfarenhet av katter - men inga jag haft tidigare har varit som dessa busfrön.

Jag började med en devon och nu har jag tre... bara det säger ju en del:) Efter en viss väntan på att min hankatt skulle bli intresserad av tjejer så har jag nu också förhoppningsvis - äntligen - en kull på väg i januari. Detta är något jag verkligen väntat på!

Jag kan alltså bäst förklara hur devons är, men det är faktiskt så att det inte skiljer så väldigt mycket mellan raserna. Den största skillnaden är utseendet. I början kan det vara svårt att se skillnaderna, men efter ett tag är de rätt uppenbara (så länge de är vältypade).
- Cornish har välvd rygg och är hög, devons har en lägre kropp och skall inte se graciösa ut. Devons öron skall vara lågt placerade med en bred bas, cornish-öron sitter högre upp (lite mer kaninutseende) och skall inte ha lika bred bas. Båda skall ha stora öron.

- Båda raserna har lockig päls, men den är ändå olika. Devons skall helst ha alla pälsslag i sig vilket gör att lockarna är lite smått sträva (men är ändå väldigt mjuka) uppe på ryggen. Cornish är mjukare. Cornish har hårdare lockar, devons har lösare. Båda har ju förhållandevis lite päls, vilket gör att de är väldigt varma och mysiga att ta i. De älskar värme!

- I temperamentet är det ingen större skillnad. Oftast är det nog så att utseendet är det som attraherar olika människor vilket påverkar vilken ras man väljer. Vad de flesta säger så är devons lite mer självständiga än cornish... men ändå så har man sina katter eter sig för de mesta. De är nyfikna och katter med fart! Man kan inte räkna med att de ligger snällt i soffan som en perser - de är mycket mer intresserade av bus och kel. De katter jag haft innan har legat i soffan och myst, men inte hos mig. Här så har vi alla tre katterna i knät - varje kväll! De bara älskar att kela:)

Devons är beroendeframkallande... alltså skaffar de flesta fler efter ett tag:)

Mina tre är alla olika i sättet, men lika intresserade av bus och kel allihopa. Två av katterna sitter otroligt gärna uppe på axeln och en av dem sitter väldigt gärna uppe på dörrbladet (klättrar via skåp upp - hoppar ner). Världens mysigaste katter helt enkelt!

Nu skall Bea med sin runda mage få sina ungar om ungefär en vecka - så spännande! Bara maskade små sötnosar:)

Undrar du något mer så är det bara att fråga på!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv