Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Allergi (långt)

Skrivet av Helena
kan hos olika person visa sig på olika sätt och mot olika djur, så det är säkert skillnad i vad man är allergisk mot. Min sambo som inte är allergisk mot katt men mot hund kände endå av bengalen väldigt fort men det beror nog på deras päls som är väldigt silkig jämför med andra raser.
Är man känslig så räcker nog några timmar för att avgöra om man känner något, men för vissa tar det kanske veckor, tycker du fick ett bra tips om att låna en katt från katthemmet.
Jag känner av cornich och devon rex som andra finner allergivänliga.

Hoppas du inte tycker att jag gnällde i mitt första inlägg.

Sphynxen som jag har kan mina astmatiska vänner vara uppe i utan att få symtom på allergi, jag själv har allergi som visar sig som eksem men jag klarar mig nu, kanske för att dom badar ofta?? Sen sägs det att en kattunge är mer allergiframkallande än en äldre, många tål bättre en kastrat än en okastrerad.

Ett marsvin är det inga större pengar i jämfört med en raskatt så då är det kanske lättare att erbjuda köparen nån form av öppet köp. En sphynx är dyr och jag vet ingen uppfödare av rasen som säljer på sådant vis. Om folk mot förmodan efter provnosning och köp blir allergisk så får man ofta lämna igen katten men då behålls handpenningen som ligger på några tusenlappar.

Sphynxarna har uppfödare i Sthlms trakten. Raskatters uppfödare finns samlade på svenska katters sida

Fråga om du funderar på något om sphynxen så ska jag försöka svara.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv