Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Februaribarn!

Skrivet av Lena_O
Vi fick andra dottern i februari och hennes syster är 15 månader äldre (född i november).

Jag valde att sova och vila själv när tjejerna sov. Vet att många gör tvärtom och städar och fixar istället. Men det skippade jag och tog när jag hann, om jag hann med, annars så struntade jag i det helt enkel.

Men ser man till att få sömn själv, så orkar man tusen gånger mer än de som inte tar en tupplur.

Hur nätterna blir är ju svårt att säga i förväg. Vi la lillasyster tillsammans med storasyster rätt tidigt och jag forfarande ammade fullt.

Små barn anpassar sig väldigt bra, bättre än man kan tro. Så när den ena har vaknat och gallskrikigt, så har den andra sovit vidare. För det kommer att vara TVÅ småbarn samtidigt, vilket kan vara lätt att glömma bort.

Det som var jobbigt för mig, behöver inte vara jobbigt för andra.

T ex så har jag två extremt aktiva döttrar, som måste övervakas varje ögonblick. Så var jag tvungen att ta en dusch så satte jag dom i var sin barnstol i badrummet. Det var stört omöjligt att lämna dom ens i 1 minut.

Men man lär sig planera som tätismamma, och det ger många fördelar även i andra sammanhang.

Se till att ha mat så du klarar dig i 3-5 dagar utan förvarning. (Mjölk går att frysa t ex)

Var ute mycket, helst en gång om dagen. Då sover barnen mycket bättre, och man kan själv slappna av lättare ute. Ta med fika till dig själv.

Jag hade tvillingsulky redan när den yngre var nyfödd. Den vagnen lastades full med allt vad man kan behöva en halv dag ute.

Lycka till. Det blir vad man gör det till, och vill man så går det! =)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv