Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Assistentfrågan och min syn på svensk vård...

Skrivet av Malin & Stina
Ni får ursäkta ett sent svar, men vi hade gäster hela dagen igår - mycket trevligt!

Vi har provat många olika vårdformer för Kristina, stödfamilj, avlastning på korttids, gruppboende en tid. Just nu är jag heltidsanställd som anhörigassistent, och hon har dessutom några extra timmar där jag kan ta in någon annan att avlösa mig ibland, hon är dessutom på korttids varje helg. Det är den bästa lösningen jag kan tänka mig just nu, Stina mår utmärkt av den och jag räknar med att hon flyttar hemifrån inom 10 år så att jag också kan få ett "eget liv" sen...

Angående vården i sverige: Vi har en skriande resursbrist och ibland väntetider inför olika ingrepp, MEN vi har alltid mött kärleksfulla människor som verkligen kan sina yrken. Vi får ett halvt vårdbidrag plus merkostnadsersättning pga att assistentersättningen ersätter mitt extra arbete. (Malla: du kan få del av min vårdbidragsansökan om du vill se hur jag har resonerat) Så ekonomiskt har vi inga större problem - fast inte blir man rik av att ha ett handikappat barn, tvärtemot vad många tror!

Linda, hoppas jag har svarat på några frågor...

Soliga svenska sommarhälsningar,
Malin & Stina

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv