Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

lite svar och någon fråga

Skrivet av Malin
Hej Linda och Malin

Enkelt uttryckt är storleken på vårdbidraget relaterat till barnets grad av funktionshinder och inte av föräldrarnas inkomster (fast ibland tror jag att handläggarens godtycke också har ett finger med i spelet). Isaac hade helt vårdbidrag fram till han fick 13 timmars assistans/dygn då det minskades till 1/4 vilket jag tycker är rimligt. Assistansersättningen är relaterat till den funktionshindrades omsorgsbehov och har inget att göra med vad man tjänar. Vill du veta mer så sök på "LSS-lagen", det finns en hel del interaktiv information. Hoppas att ni kommer hit till Sverige! En annan sak med detta landet är att det är relativt fritt från fördomar. Vi bor i en liten stad där de flesta känner till Isaac vilket är väldigt skönt då det finns förståelse för varför han beter sig som han gör.
Jag läser på heltid nu och jobbar parallellt som Isaacs assistent varannan vecka. Det fungerar utmärkt och assistentlönen gör att jag kan missa en kurs då och då (fast hittills har jag klarat alla, peppar....).
Innan jag fick Isaac planerade jag för läkarlinjen men nu tror jag att det är svårt att kombinera med barn i allmänhet och Isaac i synnerhet. Utan bitterhet och med stor lust utbildar jag mig istället till sjuksköterska. Vad gör ni, vad är era egna drömmar och visioner?

Ha en bra dag önskar MalinS

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv