Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fundersam...

Skrivet av Tveksam..
Jag har läst det här nu på höstkanten, "Ninna", och jag är tveksam...Hoppas dock att du kommit över din ångest. Den gynnar ju ingen, varken dig eller barnet.

Jag är naturligtvis också "partisk", som förälder, eftersom jag tänker på barnet i första hand, och särskilt barn med funktionshinder är speciellt sårbara.

Men varför kunde du inte ha jobbat kvar tills dess att du blev höggravid ? Om det nu fungerade så bra mellan dig och barnet ? Det är ju (tyvärr) inte varje dag som barnen har sådan tur i sitt samspel med sin assistent.

Skulle nu barnet dessutom börja i en ny miljö så vore det ju ovärderligt för barnet att få med sig en van och trygg person in i det nya, och kanske lättare att byta när barnet vant sig vid allt det andra nya....

Om familjen hade svårt att stå ut med barnets beroende av utomstående personer i hemmet, så kanske det problemet löste sig för dig på dagis, för där är ju i regel inte föräldrarna med...

Gravid blir man ju inte alltid heller direkt...sådant vet man ju aldrig...

Diskussionen om din arbetssituation och ditt beslut tycker jag att du borde i första hand ta med din arbetsledare eller annan person med tystnadsplikt och professionell rådgivare, även om (eller speciellt eftersom) din syster kände till familjen.

Hursomhelst så ska du väl inte ha ångest om du varit ärlig och uppriktig och förklarat för familjen varför du valt att fatta beslutet. De förstår och respekterar säkert ditt beslut om ni haft en öppen och ärlig dialog.

Lycka till i framtiden !


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv