Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Elias hjärna

Skrivet av Nion
Hej NettanN!
Elias epilepsi startar i höger hjärnhalva och sprider sig sedan till vänster. Han har kraftiga kramper som oftast utlöser kräkningar. Hans kramper har bara blivit värre sedan han fick EP-diagnosen för snart ett år sedan och läkarna vet väl inte riktigt vad de ska göra. Man har diskuterat operation, men än så länge så har ingenting bestämts.
Det är svårt det här med syskonfrågan. Jag har själv en lillasyster som jag har haft och fortfarande har god kontakt med. Elias storebror Micheal känner sig utanför. Dels för att min sambo Jonas inte är hans biologiska pappa, men dels för att det inte finns så mycket tid till honom och hans behov. Jag känner skuld ibland och undrar hur Micheal egentligen mår. Han är jätteduktig för sin ålder, han är bara 6 år, men på sista tiden har han börjat säga ifrån.
Jag ville alltid ha fler barn, men Elias är fortfarande som en 3 månader gammal bebis. Jag vet inte om jag skulle orka med en "bebis" till. Elias ligger mycket på rygg och kan inte sitta själv. Han kan inte krypa och inte ta saker till munnen. Han är dessutom kortikalt blind, d.v.s. hans ögon fungerar, men hjärnan kan inte tolka vad ögonen ser. Vår neurolog brukar kalla Elias för ett mirakel eftersom han inte borde ha några förmågor alls med den grava hjärnmissbildning han har. Elias "pratar" och kommunicerar gladeligen med vem som helst. Han är redan fröknarnas favorit på dagis. Han är glad och nöjd och det är väl på grund av det som jag och Jonas orkar. Man lär sig verkligen att se det ljusa i tillvaron när man har ett handikappat barn. Andra föräldrar blir så glada när deras barn lär sig gå. Jag och Jonas grät av glädje första gången som Elias skrattade. Han skrattar en hel del, för han är väldigt kittlig.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv