Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Välj rätt assistansbolag

Skrivet av H
Hejsan!

Jo, du får maximalt ta ut 52 timmar. Din make kan ta ut resterande 33.

Eftersom det bara är ni som ska ta ut assistansen, så tycker jag att ni inte ska trassla med OB. Då är det nog enklare att ta ut en hög och jämn timpenning istället.

Motsvarande för semester, om ni har en timanställning så får ni inte semesterdagar utan får istället semesterersättningen för varje jobbad timma. Det är ju så svårt att ta 5 veckors semester från sitt barn.

Vissa assistansbolag utnyttjar gråzoner i skattelagstiftningen och ger er en låg timpenning men istället får ni pengar till \'aktiviteter\', för då slipper man undan arbetsgivaravgifter och skatter på de pengarna.

Om det bara är ni föräldrar som ska sköta assistansen så är det ju inte så svårt att administerera. Ni behöver ju bara någon som agerar arbetsgivare åt er. Ingen hjälp med rekrytering, personalvård, schemaläggning etc.

Ni ska därför ringa runt till olika assistanssamordnare och fråga vad de tar i administrationsavgift. Ju lägre avgift, desto högre löner kan ni ta ut, för ni får ju en fix timersättning från FK som ska täcka allt.

Grattis!
/H
PS. Jag tycker ni ska överväga att rekrytera assistenter utifrån, åtminstone så småning om. Mina skäl:
-stort vårdbehov hos sonen, ni sliter ut er om ni själva tar på er två "heltidstjänster"
-du kan behöva ha ett liv utanför handikappvärlden
-sonen kan bli mer självständig om han inte alltid är med föräldrar
-ni föräldrar behöver tid för varandra

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv